تولید زغال فشرده

راجع به مزایا و معایب تولید زغال فشرده بیشتر بدانید

تولید زغال فشرده که نام دیگر آن زغال قالبی یا زغال صنعتی است، از دیگر انواع ابزارهای اشتغال زا هستند.که سعی داریم در این مقاله بیشتر به مزایا و معایب آن بپردازیم.

اما در ابتدا بهتر است با آن آشنا شویم.

اگر نگاهی به گذشتگان بیندازیم خواهیم دید که زغال نقش بسیار اساسی و مهمی در زندگی آنها داشته است، که تقریبا میتوان ار آن به عنوان کالای فوق کاربردی در گذشته نام برد. البته که این کالا در امروزه با تغییر سبک زندگی دچار تغییراتی هم شده است اما همچنان برای بشر کاربردی به حساب میاید.

زغال فشرده چیست؟

همانطور که در ابتدای متن گفته شد زغال فشرده چیست؟ از ابزارهای اشتغال زا (یکی از انواع سوخت) میباشد که ابتدایی ترین کاربرد آن روشن کردن آتش است.

زغال به ماده ای میگویند که از نیم سوخته شدن چوب با دیگر اجزا و اندام های گیاهی و صنعتی درست می شود و قسمت بیشتری از این ماده را کربن تشکیل می دهد.

البته که این ماده کاربردهای دیگری هم دارد که در ادامه مقاله به آنها پرداخته ایم.

زغال فشرده چگونه ساخته می شود؟

زغال فشرده مانند هر مواد دیگری برای تولید نیازمند یکسری مواد اولیه و ابزارآلات صنعتی است. زیرا با گسترده شدن جمعیت و تقاضای مشتریان دیگر شیوه های تولید سنتی کاربردی ندارد و از طرفی هم استفاده از روش های صنعتی باعث می شود کالا سریع تر و بهتر به دست مشتری برسد.

بنابراین اگر به دنبال تولید زغال هستید ابتدا بهتر است به دنبال خط تولید و ماشین آلات باسبد. حتی صنعتی شدن بر شکل و ظاهر و شیوه استفاده آن هم تاثیرگذار بوده است.

اما بپردازیم به موضوع اصلی،

زغال فشرده به چند روش ساخته می شود؟

۱.روش اول:

خرده چوب های گرد شده را با نوعی چسب تلفیق می کنند (چسب ها هم انواع مختلفی دارند از جمله صنعتی البته آن را زیاد توصیه نمیکنیم) و در نهایت در اثر فشار و حرارت تبدیل به زغال فشرده می شوند.

۲.روش دوم:

با استفاده از خاک اره و در انتها پرس کردن آن زغال فشرده حاصل می شود. همانطور که میدانید خاک اره در اینجا نقش مهم و حیاتی دارد زیرا مواد اولیه است. در حقیقت اگر از خاک اره نامرغوب استفاده شود در پی آن زغال تولیدی نیز بی کیفیت می شود.

۳.روش سوم:

خاک کربن که نام دیگر آن خاک زغال است، در حقیقت این خاک از آسیاب شدن خاک زغال به دست میاید. به نوعی مواد بازیافتی است که دوباره به چرخه تولید باز می گردد.

البته گفته می شود از این خاک به مقدار کمی در تولید زغال استفاده می شود.

۴.روش چهارم:

پوست گردو به دلیل داشتن چربی بالا مورد استفاده و توجه تولیدکنندگان این حوزه می باشد.

شاید برایتان سوال باشد که چسب در موارد بالا چه نقشی دارد؟ در حقیقت چسب باعث انسجام و بالا بردن کیفیت زغال می شود و دلایل فشرده سازی زغال هم در روند تولید این است که زغال مدت بیشتری را روشن بماند و سریع تبذیل به خاکستر نشود.

نکته جالب توجه این است که در گذشته تهیه زغال کار بسیار دشواری بوده است، زیرا افراد تنه درختان را در کوره های مخصوص می سوزاندند و در معرض حرارت بالا قرار می دادند و طی مراحلی طولانی زغال ساخته می شد.

همانطور که می دانید هر وسیله یا ابزاری در دنیا مزایا و معایبی دارد که زغال فشرده هم از این قاعده خارج نیست. اگر علاقمند به دانستن این موضوع هستید به خواندن این مقاله ادامه دهید.

موارد کابردی تولید زغال فشرده:

از آنجایی که این ماده به نوعی مواد اولیه تولید آتش به حساب می آید، از آن برای طبخ غذا، باربیکیو، قلیان و سوخت برخی ماشین آلات استفاده می شود. گفتنی است که حجم استفاده از آن بنا به نیاز متفاوت است.

مزایا و معایب تولید زغال فشرده:

استفاده از زغال فشرده در چند دهه اخیر و تغییر سبک زندگی نه تنها دست فراموشی سپرده نشده است بلکه، رشد تکنولوژی بر این ماده کاربردی اثرگذار بوده و باعث استفاده روزافزون زغال فشرده شده است. با تغییر سبک زندگی مزایا و معایب استفاده از زغال فشرده هم مانند بسیاری از موارد تغییر کرده است.

مزایای تولید زغال فشرده:

همانطور که پیشتر در مقاله به آن پرداختیم زغال فشرده از چند روش خرده چوب، خاک اره و پوست گردو ساخته می شود.

از طرفی مواد تولید شده بر اثر چوب بری مورد استفاده دوباره قرار می گیرد و به نوبه خود به چرخه محیط زیست و بازیافت کمک می کند.

۱.حفظ حرارت بالا در ساعات طولانی

زغال به دلیل فرمول تولید منحصر به فردی که دارد بسیار دیرتر از چوب در اثر حرارت از بین می رود و این امر باعث نگه داشتن درجه حرارت بالایی می شود. که این خصوصیت زغال باعث محبوبیت این ماده کاربردی به خصوص در میان آشپزان شده است.

۲.نداشتن دود و بو نامطلوب یا فراوان

به دلیل اینکه ما سعی کردیم در تولید زغال از مواد طبیعی مانند خاک اره یا پوست گردو که پیش تر به آن پرداختیم، استفاده کنیم این امر باعث شده است زغال تولیدی از درجه دود بسیار پایین و همچنین نداشتن بو برخوردار باشد.

۳.عدم سوزش چشم یا حساسیت های دیگر

به دلیل اینکه از مواد اولیه طبیعی تولید می شوند و از انواع زغال های جرقه ای نیستند باعث میشود که فرد در معرض خطر قرار نگیرد.

۴.هزینه کمتر و مقرون به صرفه بودن آن

ما میتوانیم این محصول را در بسته بندی های متنوع و بنا به حجم مصرفی مورد نیاز خریداری کنیم.

معایب تولید زغال فشرده:

در کنار هر مزایا، معایبی نیز وجود دارد.

از معایب زغال فشرده می توان به کیفیت مواد اولیه اشاره کرد، به طبع اگر از مواد اولیه نا مرغوب استفاده شود، هم باعث هدر رفت منابع و هم غیر کاربردی بودن آن می شود.

از دیگر معایب تولید زغال فشرده می توان به نبود سرمایه آلودگی هوا اشاره کرد.

۱.نداشتن سرمایه اولیه

از آنجایی که تولید زغال فشرده نیازمندماشین آلات و خط تولید می باشد و نیاز به هزینه اولیه دارد، ممکن است بسیاری از افراد در ابتدای راه منصرف شوند.

۲.نداشتن مکان مناسب

در مقاله فضای کاری و تجهیزات لازم برای راه اندازی خط تولید زغال فشرده به طور کامل در رابطه با مکان مناسب و تجهیزات به شما عزیزان توضیحات داده شده است.

۳.سخت بودن تهیه مواد اولیه

به دلیل نوسانات اقتصادی موجود اغلب تهیه مواد برای بسیاری از تولید کنندگان تبدیل به یک چالش شده است.

نکات نگه داری زغال:

حتما تا به حال به بسته بندی زغال ها توجه کرده اید. گفته می شود برای استفاده بهتر و مطلوب تر از زغال آنرا در معرض رطوبت قرار ندهیم.

از طرفی بهتر است پس از استفاده از زغال آن را با آب خاموش کنیم تا از سوختن بی مورد آن جلوگیری کنیم.

نکات جالب موارد استفاده زغال در گذشته و امروز:

جالب است بدانید در گذشته برای استریل ابزارهای پزشکی و حتی پاکسازی و ضدعفونی کردن زخم از زغال استفاده می شد.

امروزه از زغال در لوازم آرایشی بهداشتی مانند ماسک صورت و یا صابون و خمیر دندان استفاده می کنند.

توجه داشته باشید که در بعضی ابزارآلات هم از زغال استفاده می شود، اما زغال استفاده شده در ماشین آلات با زغالی که در این مقاله صحبت کردیم متفاوت است.

سخن آخر، شما در این مقاله به طور مختصر اطلاعاتی در خصوص زغال فشرده کسب کردید، اما توصیه می شود اگر از افرادی هستید که استفاده زیادی از زغال دارید، به دنبال تولید کنندگانی باشید که کالای با کیفیت و مرغوبی به دست شما برسانند و اگر قصد راه اندازی واحد یا کارگاه تولیدی هستید حتما از مشاوران و کارشناسان مجموعه ما کمک بگیرید تا به نتیجه دلخواه و مطلوب خود برسید.

 

پانوشت: موارد استفاده از زغال فشرده, زغال فشرده چیست, مزایا تولید زغال فشرده