زغال فشرده

زغال فشرده| قیمت زغال فشرده| بهترین زغال فشرده

همان‌ طور که می‌ دانید زغال، عنوان یک ماده سوختنی بوده و از دیرباز تا کنون نقش بسیار گسترده‌ ای در زندگی انسان‌ ها داشته است. در گذشته‌ های دور بسیاری از مواد غذایی را با استفاده از ذغال ها طبخ می‌ کرده‌اند. یکی از انواع جدید این محصولات زغال فشرده است.

زغال فشرده که به آن زغال قالبی نیز گفته می‌ شود، یکی از پرمصرف‌ ترین انواع بریکت های سوختی به شمار می‌ رود. این محصولات با عناوین دیگری از قبیل ذغال چینی و یا ذغال صنعتی نیز معروف و شناخته‌ شده هستند. در این مقاله قصد داریم در مورد این محصولات مطالبی را بیان کنیم و قیمت زغال فشرده و بهترین نوع آن را معرفی نماییم.

مواد تشکیل دهنده زغال فشرده

برای تولید این نوع از زغال ها از متریال‌ های مختلف از قبیل خاک اره، پوست گردو و خاک ذغال استفاده می‌ کنند. به‌ نحوی که ۷۵ درصد از ترکیبات این محصول، خاک اره بوده و ۱۵ درصد آن پوست گردو است. میزان استفاده از خاک زغال برای تولید این محصولات ۱۰ درصد است.

برخی از تولید کننده‌ ها برای ساخت این نوع از زغال ها از متریال‌ های دیگری از قبیل چسب نیز استفاده می‌ کنند. این عامل سبب می‌ شود تا محصولات تشکیل شده، بو و گرما داشته باشند و از طرف دیگر آسیب‌ هایی را به مصرف‌ کننده وارد کنند. برخی بر این باورند که در فرایند تولید این زغال ها نباید از چوب‌ هایی از قبیل نئوپان و یا ام دی اف استفاده کرد.

چراکه وجود این متریال ها باعث می‌ شود تا محصول به‌ دست‌ آمده سنگین‌ تر بوده اما کیفیت پایین‌ تری داشته باشد. دانستن این موضوعات به‌ ویژه برای افرادی که قصد دارند در کسب‌ و کار تولید ذغال فشرده سرمایه‌گذاری کنند. به‌ شدت حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید:  هر آنچه باید در مورد ساخت زغال فشرده بدانید + فیلم آموزشی

همان‌ طور که می‌ دانید در تولید این نوع از زغال اگر به مواد اولیه مرغوب و باکیفیت بالا دسترسی پیدا نکنید و موادی را فراهم آورید که مناسب نیستند، زغال با کیفیتی، تولید نخواهید کرد. بی‌توجهی به این موضوع سبب می‌ شود تا محصولی را وارد بازار مصرف کنید که بدون مشتری و یا خریدار است. لذا به‌ جای این‌ که سود مورد نظرتان را به دست آورید با شکست مواجه خواهید شد.

فرآیند ساخت و تولید زغال فشرده

در حالت معمول تولیدکنندگان از ۲ روش برای ساختن زغال‌های قالبی استفاده می‌ کنند. در یکی از این روش‌ ها از خرده زغال‌ های چوب استفاده می‌ کنند که پیش‌ از آن، آن‌ ها را آسیاب کرده‌ اند. پس‌ از آن می‌ توانند گرد به‌ دست‌ آمده را با برخی از افزودنی‌ ها همراه کنند.
پس‌ از آن مخلوط و ترکیب به‌ دست‌ آمده را تحت حرارت و فشار قرار می‌ دهند. سپس این ترکیبات را به شکل‌ های گوناگونی در می‌ آورند. در بیشتر موارد این محصولات را به شکل چهار گوش و یا استوانه‌ ای قالب‌ گیری می‌ کنند.

در برخی از موارد نیز روش دیگری به‌ کار گرفته می‌ شود. در این شیوه از الیاف طبیعی به‌ ویژه خاک‌ اره استفاده می‌ کنند و سپس آن را به‌ طور کامل آسیاب می‌ نمایند. پس‌ از آن محصول آسیاب شده را به‌ طور کامل خشک می‌ کنند. در گام بعدی از دستگاه‌ های با فشار بالا استفاده کرده و خاک اره‌ های آسیاب شده را به یکدیگر پرس می‌ کنند.

سپس محصول تولید شده را به کوره وارد می‌ نمایند. کوره‌ های تولید این زغال ها می‌ توانند از نوع صنعتی و یا سنتی باشند. بسته به نوع کوره و هم چنین جنس الیاف از قبیل خاک اره و یا پوست گردو، مدت زمانی در حدود ۱۲ تا ۴۸ ساعت به این مواد و ترکیبات حرارت می‌ دهند.

پس‌ از آن محصول را از کوره خارج نموده و درون محفظه‌ ای بسته قرار می‌ دهند. پس‌ از ۴۸ ساعت زغال مورد نظر به دست خواهد آمد. در ادامه مراحل تولید ذغال فشرده مفصل‌تر توضیح داده خواهد شد.

مراحل تولید ذغال فشرده

در اولین گام ساخت زغال فشرده باید مواد اولیه مورد نیاز خود را از منابع قابل اطمینان و معتبر فراهم کنید تا کیفیت کافی را داشته باشند. اصلی‌ترین این مواد اولیه خاک اره است. بنابراین باید از طریق مراجعه به واحد معتبر این محصول را فراهم کنید.
در ابتدای کار لازم است پوست گردو را از طریق استفاده از دستگاه آسیاب خرد کنید. مواد و متریال ها باید از مواد زائد خالی و پاک شوند. هر چه مواد زائد در این ترکیب، کمتر باشد کیفیت زغال بالاتر خواهد بود. برای دستیابی به این هدف این مواد را به دستگاهی وارد می‌سازند تا الک شده و کاملاً یکدست و یکنواخت شوند و هیچ‌گونه مواد اضافی و یا درشت در آن‌ها به چشم نخورد.
پس‌ از آن باید به رطوبت زدایی از خاک اره دست بزنند. لذا در این گام از دستگاهی به نام دستگاه خشک‌کن استفاده می‌ کنند تا از طریق آن رطوبت خاک اره به میزان کافی گرفته شود. پس‌ از این‌ که خاک اره از دستگاه خشک‌کن خارج شد، این مواد را با یکدیگر ترکیب می‌ کنند.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد آموزش راه اندازی خط تولید زغال

پس‌ از آن باید فشرده‌ سازی مواد انجام گیرد. پس از ماشینی به نام اکسترودر استفاده می‌ کنند. این دستگاه این امکان را دارد که تمامی مواد اولیه را به یکدیگر فشرده کرده و سپس آن‌ ها را به‌ صورت یک قالب از خود خارج سازد. به این قالب‌ ها در اصطلاح بریکت زغال گفته می‌ شود.
این قالب‌ ها در حقیقت همان زغال فشرده به‌ صورت خام هستند. زغال‌ های فشرده خام را می‌ توانید به‌ عنوان سوخت مورد استفاده قرار دهید و یا آن‌ها را به پخت برسانید. برای پختن بریکت زغال، قالب‌ ها را به کوره وارد می‌ کنند و تحت گرما و حرارت قرار می‌ دهند.

موارد مصرف و کاربرد های زغال فشرده

از زغالهای فشرده و یا صنعتی در مصارف گوناگونی استفاده میکنند. در برخی از موارد این محصولات را به‌ جای زغال کبابی مورد استفاده قرار میدهند. بیشترین میزان کاربردهای این زغال ها در سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها است. از این محصولات میتوان برای گرم کردن کوره‌ ها نیز استفاده کرد. چراکه در مدت زمان طولانی به خاکستر تبدیل میشوند.

مقایسه‌ ای میان زغال فشرده با دیگر انواع زغال ها

وجود برخی از مزایا و ویژگی‌ ها باعث شده تا زغال فشرده از جایگاه بسیار مناسبی در بازار برخوردار باشد. یکی از مهم‌ ترین این عوامل، قیمت این محصولات است. لازم است بدانید که قیمت زغال فشرده نسبت‌ به دیگر انواع این محصولات بسیار کمتر است.

از طرفی این نوع زغالها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار شده‌اند. این محصولات میتوانند گرمای بسیار زیادی را تولید کنند. دوام و ماندگاری این نوع ذغالها نیز از دیگر انواع این محصولات بالاتر است.

یکی از مهم‌ ترین تفاوتهایی که زغالهای فشرده با دیگر انواع ذغال ها دارند این است که در فرایند تولید این محصولات، هیچ درختی قطع نمیشود.
بنابراین این زغال ها محصولاتی بسیار مناسب برای حفظ محیط‌زیست هستند. در فرایند تولید این زغال ها دود بسیار کمی هم تولید خواهد شد. به‌ همین دلیل هم محیط‌زیست آسیب نخواهید نخواهد دید.
زغال‌ های فشرده نسبت‌ به دیگر انواع این محصولات استفاده راحت‌ تری دارند. چراکه این محصولات به شکل قالبی تولید می‌ شوند و به نحوی راحت‌ تر میتوان آنها را بسته‌بندی کرد.

بدلیل داشتن این ویژگیها و مزایا در حال حاضر این نوع از ذغال ها توانسته‌ اند در کشورهای صنعتی جایگاه خاصی را به دست آورند و به‌ جای دیگر سوخت ها از قبیل ذغال‌سنگ واقع شوند.

زغال فشرده

بهترین زغال فشرده

برای‌ اینکه بتوانید بهترین زغال فشرده را تولید کنید لازم است به شرایط مختلفی توجه داشته باشید. در ادامه به این شرایط اشاره خواهیم کرد.

رطوبت خاک اره

بهترین زغال فشرده با استفاده از بهترین و مناسب‌ ترین خاک اره تولید شده‌ است. در حقیقت می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین عواملی که موجب می‌شود محصولات تولید شده به اندازه‌ کافی محکم بوده و از کیفیت بسیار بالایی هم برخوردار باشند، میزان مناسب رطوبت خاک اره است. رطوبت کافی و مناسب خاک اره باعث میشود تا محصولی بی‌نظیر و بدون ترک تولید شود.
در حالت معمول رطوبت خاک‌ اره در فصول سرد سال کمتر بوده و در فصلهای گرم سال این میزان از رطوبت افزایش پیدا میکند. اگر این میزان از رطوبت کافی نباشد و یا بیش‌ از حد مورد نیاز باشد بریکتهای به‌ دست‌ آمده کج خواهند شد و یا ترکهای کوچک بر روی بریکت شکل خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید:  برآورد هزینه راه اندازی خط تولید زغال در سال ۱۴۰۱

رطوبت کم خاک اره هم موجب میشود تا بریکت ‌ها در ابعاد کوچکتر شکسته شده و یا خاک اره‌ ها به یکدیگر نچسبند. در این‌ صورت اساساً بریکتی شکل نخواهد گرفت.

میزان و مقدار مناسب پوست گردو و خاک زغال

اگر قصد دارید بهترین زغال فشرده را تولید کنید باید توجه کافی به مقدار مناسب پوست گردو و خاک زغال داشته باشید. تولیدکنندگان این محصولات به ازای هر گونی پوست گردو در هر واگن، از ۲ تا ۳ گونی خاک ذغال استفاده میکنند.
البته این میزان را باید با توجه به ریزی و درشتی متریال ها هم در نظر بگیرید. اگر در فرآیند تولید این محصولات از پوست گردوی بیشتری استفاده کنید این امکان وجود دارد که زغالهای فشرده‌ تولیدشده سنگین شوند.

همچنین احتمال حرارت بیشتر آنها وجود دارد و یا ممکن است به ریزش کمتر خاکستر ذغال ها نیز کمک کنند.

حرارت مشعل

برای تولید زغال‌ های چینی و صنعتی باید به مشعل و درجه حرارت و شعله آن‌هم توجه کافی داشته باشید. این میزان، یک مقدار نسبی است و باید با توجه به میزان رطوبت خاک اره در نظر گرفته شود‌.

لوله سینوسی و طول آن

لوله‌ های سینوسی و طول آنها نیز نقش قابل‌ توجهی در تولید بهترین نوع طغال فشرده دارد. این لوله‌ ها از طولهای مشخصی برخوردار شده‌اند. تولیدکنندگان بر این باورند که بهترین طول لوله‌ های سینوسی و در واقع طول استاندارد این محصولات، ۱۸ متر است.

در این مسیر خاک اره‌ ها این فرصت را پیدا میکنند تا به اندازه‌ کافی رطوبت خود را از دست بدهند و یا اگر خاک اره‌ ها از شن و یا ماسه برخوردار باشند، در طول این مسیر این ناخالصیها را از دست خواهند داد.

یکی دیگر از نکات مورد نیاز در مورد این لوله‌ ها موضوع گرمای آنها است. برای حفظ کردن گرما و یا حرارت در این لوله‌ ها از عایق هایی از قبیل پشم‌شیشه و یا پشم سنگ استفاده می‌ کنند.

به‌ این‌ ترتیب خاک اره‌ ها در طول این مسیر میتوانند به‌ طور کاملاً یکنواخت تحت حرارت و گرما قرار بگیرند و عملیات صمغ دهی به آن‌ها انجام شود.

المنت و درجه حرارت آن

توجه به المنت و میزان درجه و حرارت آن نیز موضوع بسیار مهمی در فرایند تولید انواع زغال چینی است. در حالت معمول درجه المنت ها در فصول سرد سال باید بالا باشد. تولیدکنندگان درجه المنت را در این فصول بر روی رقم ۳۸۰ تنظیم میکنند.

با این‌ حال شما باید به عوامل دیگری توجه کنید و با توجه به آن درجه المنت را تنظیم نمایید. از جمله این عوامل میتوان به میزان رطوبت خاک اره اشاره کرد. در فصول گرم سال میزان درجه المنت باید بر روی رقم ۲۳۰ قرار بگیرد.

اگر دمای المنت در این گام بیش‌ از حد مورد نیاز باشد ترکهای کوچکی که به‌ دلیل رطوبت بالای خاک اره‌ ها به وجود آمده‌ اند از بین خواهند رفت.

سیلندر و جنس آن

برای تولید بهترین زغال فشرده لازم است به سیلندر و جنس آن‌ هم توجه کافی داشته باشید. در حقیقت جنس سیلندر در میزان ساییده شدن آن در فرایند جمع‌آوری خاک اره و فشرده کردن بریکتها اثرات قابل‌ توجهی را به وجود خواهد آورد.

تولید ذغال فشرده در ایران

زغال فشرده توانسته نسبت به زغالهای سنتی طرف‌داران بسیار بیشتری را به دست آورد. آن‌ هم در مدت زمان بسیار کوتاهی که از عمر آن میگذرد. تولید ذغال فشرده در کشور ایران هم میتواند مزایای بسیار زیادی را برای تولیدکنندگان به وجود آورد.

به‌ ویژه این‌که این کشور منابع بسیار غنی از مواد اولیه و مورد نیاز برای تولید این محصولات را در اختیار دارد و میتواند در بازارهای خارجی نیز مشتریانی را برای خود دست‌ و پا کند. در واقع مواد اولیه مصرفی برای تولید این نوع از ذغال ها با کیفیت‌ های بسیار بالا و مرغوب در ایران یافت می‌ شوند.
بنابراین تولیدکنندگان با مشکل و دغدغه‌ ای بابت واردات این محصولات و فراهم کردن مواد اولیه مواجه نخواهند شد. این حرفه و کسب‌ و کار سود آوری قابل‌ توجهی برای تولیدکنندگان داخلی خواهد داشت.

در حال‌ حاضر زغالهای فشرده تولید شده در ایران به بسیاری از کشورهای همسایه صادر میشوند و با تقاضاهای ثابتی از سمت مصرف‌کنندگان و مشتریان خارجی مواجه شده‌ اند.

این میزان تقاضای ثابت از سمت مشتریان نشان میدهد که زغالهای فشرده تولید شده توسط تولیدکنندگان ایرانی کیفیت قابل قبولی داشته‌اند. در شرایط کنونی این محصولات در بازارهای ترکیه، عمان، قطر و… جایگاه مناسبی به دست آورده‌ اند.

دستگاه تولید زغال فشرده

نحوه تشخیص کیفیت زغال فشرده

زغالهای فشرده را میتوانید پیش‌ از استفاده از آنها و یا پس‌ از استفاده مورد ارزیابی دقیق قرار دهید و کیفیت آنها را بررسی کنید.

نحوه تشخیص کیفیت زغال فشرده پیش‌ از استفاده

پیش‌ از استفاده از این محصولات این امکان را دارید که به نکاتی از قبیل میزان ترک های این مواد توجه کنید و یا میزان شکنندگی آنها را بررسی نمایید.

میتوانید این زغال ها را در دستان خود بگیرید و میزان استحکام آنها را بررسی نمایید و بدانید تا چه میزان احتمال خرد شدن آنها وجود دارد. اگر این زغال ها سوخته باشند به‌ راحتی خرد و شکسته خواهند شد.
از طرف دیگر ترک هایی نیز بر سطح آن‌ ها به چشم خواهد خورد که نشان میدهد زغال مورد نظر سوخته است.

پیش‌ از استفاده از این محصولات میتوانید با سنجش وزن و میزان سنگینی آنها نیز به این تشخیص برسید. در واقع وزن این محصولات نباید خیلی سبک و یا خیلی سنگین باشد. اگر زغالهای تولید شده بسیار سفت و سخت باشند، نشان میدهند که خام بوده و به‌ خوبی در کوره پخته نشده‌ اند.
این زغال ها پس‌ از استفاده از خود گازهایی بدبو منتشر خواهند ساخت و به سردرد خواهند انجامید. در این شرایط با بررسی رنگ زغالهای فشرده نیز میتوانید به کیفیت این محصولات پی ببرید. زغالهای فشرده و مرغوب و باکیفیت بالا نباید دارای رنگهای سیاه سیاه باشند.

در واقع رنگ واقعی و با کیفیت این محصولات، رنگ نقره‌ ای است. اگر شمشهای زغال فشرده را به یکدیگر بسایید و زغال شما با کیفیت باشد، باید صدایی مانند صدای سفال از خود خارج کند.

بیشتر بخوانید: ۱۰ تا از مهم ترین عواملی که برافزایش قیمت زغال فشرده تاثیر میگذارد

نحوه تشخیص کیفیت زغال فشرده پس‌ از استفاده

زغالهای فشرده نسبت‌ به دیگر انواع ذغال ها دیرتر و با صرف مدت زمانی طولانی‌ تر شعله‌ ور خواهند شد. اما با این‌ حال اگر این محصولات ترک خورده و یا خام باشند به زمان بسیار بیشتری برای شعله‌ ور شدن نیاز پیدا خواهند کرد.

این زغال ها نباید پس‌ از شعله‌ ور شدن از خود گازی منتشر کنند. اگر چنین اتفاقی بیفتد نشان میدهد که ذغال های مورد نظر خام بوده و یا به‌ اشتباه پخت شده‌ اند.

قیمت زغال فشرده

قیمت زغال فشرده در بازار بسیار متفاوت و متغیر است. این محصولات در حال حاضر در کیفیتهای مختلفی ساخته‌ شده و روانه بازار مصرف میگردند.
وجود کیفیات مختلف، قیمت این محصولات را تغییر خواهد داد. این امکان فراهم شده که شما بتوانید این زغال ها را از طریق مراجعه به واحدهای تولیدکننده خریداری کنید.

در این‌ صورت قیمت بسیار مناسب‌ تری برای خرید زغال فشرده پرداخت خواهید کرد. از طرف دیگر دست واسطه‌ ها و دلالان را از معامله‌ خود کوتاه خواهید نمود.

پاسخ پرسش های متداول

مواد تشکیل دهنده زغال فشرده چیست؟

برای تولید این نوع از زغال ها از متریال‌ های مختلف از قبیل خاک اره، پوست گردو و خاک ذغال استفاده می‌ کنند. به‌ نحوی که ۷۵ درصد از ترکیبات این محصول، خاک اره بوده و ۱۵ درصد آن پوست گردو است. میزان استفاده از خاک زغال برای تولید این محصولات ۱۰ درصد است.

کیفیت زغال فشرده چگونه است؟

زغالهای فشرده نسبت‌ به دیگر انواع ذغال ها دیرتر و با صرف مدت زمانی طولانی‌ تر شعله‌ ور خواهند شد. اما با این‌ حال اگر این محصولات ترک خورده و یا خام باشند به زمان بسیار بیشتری برای شعله‌ ور شدن نیاز پیدا خواهند کرد.

تولید ذغال فشرده در ایران چگونه است؟

در حال‌ حاضر زغالهای فشرده تولید شده در ایران به بسیاری از کشورهای همسایه صادر میشوند و با تقاضاهای ثابتی از سمت مصرف‌کنندگان و مشتریان خارجی مواجه شده‌ اند.
این میزان تقاضای ثابت از سمت مشتریان نشان میدهد که زغالهای فشرده تولید شده توسط تولیدکنندگان ایرانی کیفیت قابل قبولی داشته‌اند. در شرایط کنونی این محصولات در بازارهای ترکیه، عمان، قطر و… جایگاه مناسبی به دست آورده‌ اند.

پانوشت: قیمت زغال فشرده, زغال فشرده, زغال فشرده در کرج, زغال فشرده در تهران, بهترین قیمت زغال فشرده