علت خفه کردن زغال فشرده

علت خفه کردن کوره زغال چیست؟

بسیاری از تولیدکنندگان در روند تولید خود ممکن است با خفه کردن کوره زغال روبرو باشند. کوره شما ممکن است به دلایل بسیاری مثل: کوره داری اشتباه یا قرارگیری اشتباه زغال داخل کوره خاموش شود. خاموشی کوره موجب ناکامل ماندن فرایند پخت و در نتیجه اختلال در تولید شما می شود. در این مقاله آموزشی به بررسی علت خفه کردن کوره زغال و باید و نبایدها در رابطه با کوره داری می پردازیم.

چطور بفهمیم کوره خفه کرده است؟

آگاه شدن از این موضوع بسیار راحت می باشد. برای این که متوجه شوید کوره خفه کرده است یا خیر باید کف دست خود را به آرامی روی قسمت خارجی کوره قرار دهید، اگر کوره روشن باشد شما گرما را به راحتی احساس می کنید، اما در صورتی که دیواره کوره به اندازه کافی گرما نداشت یا دودکش ها عملکرد مناسب نداشتند کوره خفه کرده است.

دلایل اصلی خفه کردن کوره زغال فشرده

خفه کردن کوره از دغدغه های اصلی بسیاری از تولید کنندگان می باشد. در ادامه دلایل رایج خفه کردن کوره زغال به همراه راه حل در صورت مواجه با این مشکل به شما عزیزان میگوییم. با ما همراه باشید:

  • خفه کردن کوره به دلیل کمبود حرارت

در صورتی که گرمای اولیه کوره ناکافی باشد کوره خفه می کند. گرمای اولیه کوره توسط گرم شدن زغال ها اتفاق می افتد که نقش بزرگی در سوختن آنها نیز دارد اما در صورتی که این گرما ادامه نیابد، سوختن به خوبی پیش نمی رود و در نتیجه باعث خاموشی و خفه کردن کوره می شود.

راه حل این مشکل، چیدمان صحیح بریکت ها روی پالت می باشد و همچنین باید بدون اتلاف وقت بریکت ها را به داخل کوره منتقل کنید و درب کوره را ببندید.

  • سرد بودن بریکت

یکی از موارد جزئی که شاید بسیاری از تولید کنندگان به آن توجه نکنند، زمان قرارگیری بریکت داخل کوره می باشد. شما باید پس از تولید بریکت بلافاصله بریکت را روی پالت بگذارید و داخل کوره قرار دهید. اگر در انجام این امر تعلل داشته باشید، بریکت گرمای خود را از دست می دهد و با حالت سرد وارد کوره می شود همین موضوع باعث نسوختن مناسب، خاموشی کوره و در نتیجه خفه کردن کوره می شود. به همین دلیل است که در قسمت قبل گفتیم بدون اتلاف وقت باید بریکت ها را به داخل کوره منتقل نمایید.

  • عدم مرغوبیت مواد اولیه

در بسیاری از موارد که با دستگاه زغال فشرده یا فرایند تولید به مشکل می خوریم، علت اصلی استفاده از مواد اولیه نامرغوب می باشد. شاید کوره یا بریکت شما هیچ مشکلی نداشته باشد اما استفاده از مواد اولیه نامرغوب باعث خفه کردن کوره زغال می شود. افراد نوپا همیشه به دنبال کم کردن هزینه ها می باشند و تصور می کنند اگر هزینه کمتری بابت مواد اولیه بدهند سود خواهند کرد اما این یک تصور اشتباه است. استفاده از مواد اولیه نامرغوب هم باعث خفه کردن کوره و مشکلات تولید می شود و هم کیفیت محصول نهایی را خراب می کند.

راه حل: مواد اولیه خود را از افراد مطمئن و با تجربه تهیه کنید.

شاید به خواندن این مطلب علاقمند باشید: مواد اولیه زغال چینی | قیمت مواد اولیه تولید زغال | زغال فشرده

  • شیشه کردن بریکت

شیش کردن بریکت به معنا خشکی بیش از حد قسمتی از بریکت می باشد که در این مواقع بریکت از خشکی زیاد حالت صیغلی و شیشه ای پیدا می کند، این حالت باعث می شود بریکت کامل نسوزد و کوره زغال خفه کند. برای مواجه نشدن با این مشکل از  کیفیت مواد اولیه خود و فرایند تولید غافل نباشید.

  • اشتباه در بنای کوره

بنا یا به اصطلاح بچه کوره سنتی باید دارای شکل و ساخت مناسب باشد. ساخت بچه کوره زغال فشرده، نیازمند استاندارد های بخصوص می باشد که اگر رعایت نشود کوره عملکرد خود را از دست می دهد. بنای کوره باید حتما کوره ساز باشد و از اصول ساخت کوره زغال باخبر باشد و اگر با این مشکل مواجه شوید تنها راه حل خراب کردن کوره و ساخت مجدد آن می باشد پس در ابتدا شروع کار دقت کنید و از افراد ماهر برای ساخت کوره استفاده نمایید.

  • مشکل در دودکش یا اگزوز کوره زغال

دودکش و اگزوز کوره باید دارای طول استاندارد و ابعاد مناسب باشد تا توانایی انتقال و خروج دود را داشته باشد. اگر دود به طور کامل از لوله ها خارج نشود، کوره یا خفه کرده و خاموش می شود و یا زغال نهایی ما دچاز گاز و بو خواهد شد که در این صورت کیفیت خود را به طور کامل از دست خواهد داد. استاندارد مناسب برای طول لوله بین ۱.۵ تا ۲ متر می باشد. در نتیجه ابعاد لوله باید استاندارد باشد و لوله به اندازه کافی بلند باشد تا مکش در آن به خوبی اتفاق بیافتد. علاوه بر ابعاد لوله، اندازه سوراخ خروجی نیز مهم است زیرا اگر سوراخ استاندارد نباشد، خروج دود کامل اتفاق نمی افتد و کوره خفه میکند. اندازه استاندارد سوراخ خروجی تقریبا باید ۲۰*۱۵ باشد تا دود به طور کامل خارج شود.

  • قرارگیری صحیح پالت

پالت بریکت را باید درست در وسط کوره قرار دهید تا هوا به خوبی بچرخد و حرارت به تمام قسمت های بریکت برسد تا پخت به صورت کامل صورت گیرد. اگر هوا به خوبی در گردش نباشد منجر به خفه کردن کوره و خاموشی آن می شود. اگر پالت در مرکز کوره نباشد حتی در صورتی که کوره خاموش نشود، ممکن است نصف بریکت ها خاکستر شود و نصف دیگر آن خام بماند. پس توجه کنید که پالت باید دقیقا در مرکز کوره زغال قرار گیرد.

باور غلط

متاسفانه بسیاری از افراد برای جلوگیری از خفه کردن کوره، یک سوراخ کوچک در قسمت پایین کوره ایجاد می کنند. هر چند که این روش تا حدودی از خفه کردن کوره جلوگیری می کند اما انجام این کار بسیار اشتباه می باشد. این کار موجب می شود زغال پوکی و فشردگی لازم را نداشته باشد و کیفیت محصول شما پایین بیاید در نتیجه محصول شما یا به فروش نمی رسد یا با قیمت کمتر به فروش می رسد.

با رعایت تمام نکاتی که در این مقاله گفتیم مشکل خفه کردن کوره زغال شما از بین می رود و نیازی به ایجاد سوراخ نیست.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا در صورت بروز مشکلات مشابه می توانید با کارشناسان مجموعه ما در تماس باشید.

آرکو ماشین همراه و همگام شما در مسیر موفقیت