تولید زغال

کدام چوب برای تولید زغال مناسب است؟ | شرایط تولید زغال فشرده

یکی از مهمترین سوالاتی که برای بیشتر تولید کنندگان زغال به وجود می آید این است که کدام چوب برای تولید زغال مناسب است؟ در کشور ما انواع مختلفی از درختان وجود دارد که دارای کیفیت بالایی هستند و زغال حاصل از این درختان نیز بسیار مرغوب و با کیفیت می شود. برای شناخت بیشتر چوب ها، در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

فرآیند تولید زغال

بسیاری از کشور ها، تولید بسیار زیادی از زغال دارند. آیا می دانید زغال چگونه تولید می شود؟ زغال دارای عنصری به نام کربن است که این مواد در چوب یافت می شود. برای تولید زغال، فقط کافی است که سایر ناخالصی ها را در چوب از بین برد تا میزان کربن چوب، طی این عملیات، تبدیل به زغال شوند.

کدام چوب برای تولید زغال مناسب است؟

 نوع چوب و نرم و سخت بودن آن تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت زغال و نحوه حرارت دهی آن دارد. مثلا چوب درختان مرکبات مانند پرتقال و لیمو، زغال بهتر و با کیفیت تری ارائه می دهند. چوب درختان سیب و اکالیپتوس و بلوط نیز دارای کیفیت خوبی هستند. زغال نباتی معمولی یا زغال چوب نیز از چوب درختانی مانند شاه بلوط، تبریزی و … که در آن ها صمغ یا رزین کمی وجود دارد، ساخته می شوند.
در ایران، تولید زغال چوب، به دلیل وجود جنگل ها، رونق فراوانی داشته است. زغال امروزه بیشتر جنبه ی تفریحی دارد و برای مصارف قلیان و پخت و پز انواع کباب ها به کار برده می شود. همچنین برای صادرات نمونه های مرغوب آن به کشور های دیگر فرستاده می شوند.
انواع زغال چوب کدامند

زغال چوب دارای انواع مختلفی است. زغال لیمو، دوام بیشتری دارد ظاهر آن یکدست تر است و بیشتر برای قلیان کاربرد دارد. زغال لیمو، زغالی است که از چوب درخت مرکبات به دست می آید و در صادرات نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. زغال کبابی هم یکی از بهترین نوع های زغال است. این نوع زغال بدون دود و بود است و بعد از نفوذ آتش، سرخ می شود. زغال کبابی در بسته بندی های مختلف عرضه می شود و در صادرات نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

زغال فشرده نوع دیگری از زغال چوب است که کیفت کم تری نسبت به زغال های دیگر دارد و اغلب از خرده های چوب و به اصطلاح خاک اره، کاه، پوست گردو و … ساخته می شوند. این زغال بسیار مقرون به صرفه تر است و بیشتر برای قلبان در محیط های سنتی مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع دیگری از زغال نیز مانند زغال پسته، بامبو، نارگیل، انجیر و … وجود دارند که تولید زیادی ندارند و نوع مرغوب آن ها برای صادرات مورد استفاده قرار می گیرد.

ویژگی‌های زغال خوب

 

  • با دوام باشد.
  • دود نکند.
  • خاموش نشود و بدون باد زدن روشن بماند.
  • گاز و بو نداشته باشد.
  • پرحرارت باشد.
  • جرقه نداشته باشد.
  • خاکستر فراوان تولید نکند.

پاسخ پرسش های متداول

ویژگی‌های زغال خوب چیست؟

با دوام باشد.
دود نکند.
خاموش نشود و بدون باد زدن روشن بماند.
گاز و بو نداشته باشد.
پرحرارت باشد.
جرقه نداشته باشد.
خاکستر فراوان تولید نکند.

انواع زغال چوب کدامند؟

زغال چوب دارای انواع مختلفی است. زغال لیمو، دوام بیشتری دارد ظاهر آن یکدست تر است و بیشتر برای قلیان کاربرد دارد. زغال لیمو، زغالی است که از چوب درخت مرکبات به دست می آید و در صادرات نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

کدام چوب برای تولید زغال مناسب است؟

نوع چوب و نرم و سخت بودن آن تاثیر بسیار زیادی بر کیفیت زغال و نحوه حرارت دهی آن دارد. مثلا چوب درختان مرکبات مانند پرتقال و لیمو، زغال بهتر و با کیفیت تری ارائه می دهند. چوب درختان سیب و اکالیپتوس و بلوط نیز دارای کیفیت خوبی هستند.

پانوشت: زغال خوب, بهترین چوب برای تولید زغال, فرآیند تولید زغال